Verksamhetsplan för Vänsterpartiet Farsta 2022

1. Inledning

Verksamhetsplanen grundar sig på medlemmarnas förslag från ett medlemsmöte den 16 januari 2022.
Den avgående styrelsen föreslår därför för årsmötet:

• Att denna preliminära verksamhetsplan godkänns av årsmötet
  • Att den nya styrelsen fortlöpande under 2022 efter beslut på medlems- och/eller styrelsemöten reviderar och uppdaterar verksamhetsplanen och kalendariet
  • Att verksamhetsplanens aktiviteter ska finansieras inom och enligt den budget som fastställs av årsmötet 2022.

2. Våra politiska prioriteringar

Under året ska föreningen försiktigt påbörja en diskussion om hur vi kan sätta nåbara politiska mål och skapa både upplevda och riktiga segrar.

2.1 Återta majoriteten efter en mandatperiod i opposition

Vänsterpartiet har nu suttit en mandatperiod i opposition. I valrörelsen 2022 siktar vi på att åter ingå i en majoritetet i stadshuset. I opinionsundersökningar från januari 2022 är vi näst största parti i Stockholms stad och samlar tillsammans med Socialdemokraterna 47 procent av rösterna. Vår strategi under året är att fortsätta organisera motstånd mot försämringar – på det sättet har vi framgångsrikt hanterat en roll i opposition. Vi ska också bli ännu bättre på att föreslå egen framåtsyftande politik. Vi ska fortsätta samarbeta med organisationer som vi delar frågor, intressen och  konfliktlinjer med – alliansbyggen grundade på gemensamma plattformar. Vi behöver också kommunicera vår politik på ett tydligare sätt så att det blir enklare för väljare att ta ställning för oss.

2.2 Aktivera våra medlemmar

Vår tillväxt i medlemsantal har fortsatt kraftigt under 2021, vi har växt med hela 21 procent under året och går in i 2022 med över 480 medlemmar. Vi behöver därför vara öppna för nya arbetssätt och infallsvinklar för att lyckas med att aktivera fler. Det gäller särskilt de nytillkomna.Under valåret brukar fler medlemmar än vanligt välja att bli aktiva, vilket
betyder att vi har goda förutsättningar. Medlemskontakt och -kommunikation blir viktig, särskilt eftersom olika generationer använder olika kanaler. Samtal med medlemmar kommer att vara avgörande för att behålla våra höga medlemssiffror. Vi planerar redan nu en medlemsinventering innehållande en enkät och en ringkampanj för att ta reda på hur våra medlemmar vill engagera sig i valrörelsen och vad de vill bidra med.

2.3 Utåtriktade aktiviteter

Året inleds än en gång i pandemins tecken, vilket ställer krav på att fortsätta organisera aktiviteter virtuellt i första hand. Men vi ska också hålla publika aktiviteter i den mån det är
möjligt eftersom exempelvis Röda Lördagar fyller viktiga behov både i medlemsmobilisering och i att vi behåller den synlighet i området som vi byggt under många
år. Vi planerar för att valrörelsen kommer att kunna genomföras fysiskt utomhus utan särskilda restriktioner.

3. Utåtriktade aktiviteter

Liksom tidigare år så betonas att alla medlemmars insatser är lika viktiga för att partiföreningen ska vara levande och att aktiviteter genomförs: att utarbeta idéer, planera och
genomföra aktiviteter och evenemang, att vara förtroendevald fritidspolitiker eller sitta i repskapet, jobba utåtriktat, såväl som praktiska förberedelser och uppgifter under möten, t ex att baka fikabröd, hämta flygblad på distriktsexpeditionen eller fixa fika.

3.1 Frågor att arbeta med under 2022

• Klimatfrågan – särskilt att definiera konkreta förslag för vad den betyder lokalt i Farsta
  • Bostadsfrågan – särskilt att definiera vad den betyder lokalt i Farsta (t.ex. var tycker vi det ska byggas, vilken typ av bostäder, hur säkerställer vi rätten till bostad i ett
    lokalt perspektiv, vad har vi gjort lokalt i opposition såsom motstånd mot ombildningar i Hökarängen )
  • En fritid tillgänglig för alla – t.ex. fler fritidsbibliotek i stadsdelen, öppna fritidsgårdar, tillgång till bibliotek
  • Barn och unga – särskilt fokus på parklekar, t.ex. fortsätta motstånd mot nedläggningar, påminna om att det blågröna styret sedan valet 2018 har gett sig på aktiviteter och skolverksamhet för barn och unga, föreslå förbättringar.
  • Trygg skola och välfärd – stoppa marknadsskolan och vinster i välfärden. Stoppa försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen till IES.
  • Lyfta frågan om “trygghet på vänsterns vis” som en motpol till den allmänna debattens fokus på trygghet som “lag och ordning” – kopplar an till flera av punkterna ovan dvs. skolgång, meningsfull fritid, satsa på barn och unga

Styrelsen får i uppdrag att prioritera bland ovan och ta fram en politisk arbetsplan.

3.2 Arbetsformer

3.2.1 Röda lördagar
Röda Lördagar ska fortsätta med åtminstone samma takt som tidigare år, dvs minst en Röd Lördag per månad. Vår envisa närvaro i Farsta Centrum har väckt beundran hos många. Vi bör också försöka få till Röda lördagar på andra torg och platser i vårt område. Möjligheterna
att införskaffa en lådcykel för att skapa ambulerande torgmöten ska undersökas.
Vi ska fortsätta bjuda in lokala samarbetsorganisationer till röda lördagar, t.ex. Hyresgästföreningen, fackföreningar, miljöorganisationer, organisationer som arbetar mot
rasism, lokala PRO kring pensionsfrågan och lokalt föreningsliv inklusive idrottsorganisationer och andra som drabbas av politiskt beslutade nedskärningar.
Teman för Röda lördagar tjänar ofta på att definieras nära inpå det aktuella datumet, för att kunna identifiera en huvudfråga som är aktuell och som kan väcka genklang. När vi använder flygblad ska de alltid innehålla länkar och adresser till våra internetbaserade grupper och
sidor. Vi ska alltid ha tillgänglig information om hur man blir medlem. Vi ska ta namn och telefonnummer/mejladress till intresserade och höra av oss.

3.2.2 Öppna möten
Vi ska anordna föreläsningar, panelsamtal och liknande kring viktiga och aktuella teman, i stil med föreläsningen om gigekonomi med Gigwatch vi arrangerade på Moment teater under hösten 2021 där våra grannföreningar var medarrangörer. Samarbete med våra
grannföreningar ska vi fortsätta med och helst fördjupa. Kontakterna inom Söderortsvänstern behöver fördjupas, särskilt med tanke på valåret.
Vi ska även ordna fler sociala träffar för medlemmar och andra intresserade, exempelvis parkleksturné med ansiktsmålning för barn, kulturaktiviteter eller picknickträffar med introduktion för nya medlemmar i likhet med den vi arrangerade i Fagerlidsparken juni 2021.
Vår ambition är att arrangera lokala utåtriktade aktiviteter under hela året, inte bara under valrörelsen.

3.2.3 Medier
Vi ska fortsätta med regelbunden uppdatering av vår publika Facebooksida, Instagram samt hemsidan. Vi uppdaterar med fokus på lokalt innehåll och både i form av planerade
kampanjer och att vi snabbt uppmärksammar aktuella frågor när de händer.
Vi premierar och skapar enkla strukturer eller strategier för medlemmars digitala aktivism, uppmanar dem att vara aktiva i lokala förortsgrupper på sociala medier såsom på Farsta- och Hökarängensidorna, där rasistiska uttryck ofta sprids. För att motverka detta uppmanar vi till att gilla och dela poster med progressiv ton och innehåll.
Vi arbetar aktivt med insändare och debattartiklar i lokaltidningar, samt erbjuder oss att bli intervjuade i lokalpressen och andra Stockholmsmedier. Vi producerar minst två lokala nummer av Vänstern i Farsta samt undersöker möjligheterna och intresset för att producera
en lokal podcast.

4. Internt arbete

4.1 Medlemsansvar

Att regelbundet kontakta medlemmar, exempelvis via telefonsamtal, har visat sig avgörande för att både behålla och aktivera dem i föreningen. Vi tillsätter en grupp för medlemsvård, med uppdrag att definiera hur olika medlemsgrupper kan nås. Målet är att alla medlemmar
ska nås minst en gång under året.

• Vi genomför regelbundet eller vid behov ”Välkommen”-möten gentemot nya medlemmar, exempelvis månatligen eller varannan månad. Zoom har visat sig vara effektivt för detta syfte eftersom det inte är så tidskrävande och kan öka inkluderingen.
  • Vi erbjuder andra sorters sociala träffar, som att ta en fika med delar av styrelsen eller andra partikamrater
  • Vi kan behöva identifiera en rad partikamrater som är duktiga på att hantera och utbilda kamrater som är nybörjare i Zoom, Teams mm. Till exempel inför årsmöte.
  • I varje medlemsbrev inkludera en länk till distriktets kalendarium.
  • Vi ska hitta sätt att få mer information om vad nya medlemmar och inaktiva medlemmar vill göra, exempelvis genom den enkät som planeras inför valrörelsen.
  • Vi ska hitta ett sätt för att mäta hur många av de månatliga medlemsbreven som blir öppnade av mottagarna. Även utröna alternativa sätt att mejla ut dessa, t ex med Mailchimp.
  • Vi undersöker möjligheten att skapa lokala medlemsgrupper, t ex Sköndal, Hökis-Gubbängen, Tallkrogen, Farsta-Farsta Strand-Fagersjö. En idé är att bilda grupper med lokalt ansvar för olika områden under valrörelsen.
4.2 Studier

Under våren 2022 genomförs minst en valutbildning i vårt lokala valprogram. Vi skickar även medlemmar på centrala valutbildningar. Efter valet kan det finnas behov av
parlamentariska utbildningar för medlemmar med nya uppdrag t.ex. i stadsdelsnämnden.

4.3 Styrelsearbete

Styrelsen ansvarar för att det genomförs regelbundna styrelsemöten (varje månad förutom juli), styrelsemöten öppna för medlemmar (t ex kring aktivitetsplanering), samt
medlemsmöten (politiska diskussioner, tematiska fördjupningar). Under 2021 definierades på ett medlemsmöte en långsiktig strategi för partiföreningen med ett antal prioriterade frågor.
Styrelsen får i uppdrag att ta vidare dessa frågor.
Det internfeministiska arbetet måste förtydligas, vi är inte klara med detta arbete inom föreningen. Inom styrelsen skall en ansvarig utses för detta arbete. Styrelsen skall se över
arbetet med antirasism och mångfald inom föreningen. Vi har ett underskott vad gäller representation/representativitet.

4.4 Medlemsmöten

Under året ska minst tre till fyra ordinarie medlemsmöten anordnas, framför allt när beslut ska fattas med bredare förankring än den inom styrelsen. Flera medlemsmöten behöver arrangeras i anslutning till valrörelsen, bland annat ett uppföljande möte efter kongressen, för att ta fram vår lokala valplattform samt en kick-off i augusti.
Sociala aktiviteter har blivit allt viktigare under coronapandemin. Sommarhalvåret med större möjligheter till fysiska möten utomhus bör utnyttjas för detta syfte, som grillfest eller utomhusfika. Julfika har visat sig vara ett uppskattat inslag – utifall det är möjligt under detta
år. Vid val av möteslokaler skall tillgänglighet/åtkomlighet vara avgörande.

4.5 Lokala kontakter samt kulturella evenemang

Vi är fortsatt medlemmar i Farsta Föreningsråd. Vi har ambitionen att delta vid 6 juni-firandet på Farsta Gård – i det fall att detta tillåts av föreningsrådet, liksom givetvis smittläget.
Vi uppmanar tematiska eller lokala medlemsgrupper till att söka stöd från partiföreningen för att genomföra aktiviteter som har koppling till partiets hållning.

5. Valrörelsen 2022

Under våren kommer fokus att ligga på dels att definiera våra lokala valfrågor, ta fram ett lokalt valprogram samt definiera vår strategi i valrörelsen. Detta kommer genomföras på ett medlemsmöte i mars/april och utgå från de förslag som togs fram på medlemsmöte den 16
januari 2022, vilka listas nedan. I valrörelsen kommer vi att lägga ett stort fokus på att föra fram våra lokala frågor. Under våren kommer vi även att arbeta för att aktivera och utbilda medlemmar inför valrörelsen. Föreningen har valt två lokala valledare som är ytterst ansvariga för arbetet. En lyckad valrörelse kräver dock ett stort antal engagerade medlemmar som arbetar tillsammans.
Under sommaren och hösten fram till valdagen den 11 september kommer det huvudsakliga utåtriktade valarbete att ske, med tyngdpunkt i Farsta centrum men även på samtliga lokala torg i stadsdelen. När vi planerar valrörelsens aktiviteter behöver vi ha med oss att allt fler
förtidsröstar, i Farsta är det upp emot 50 procent, vilket betyder att inte allt krut kan läggas på
slutspurten.

5.1 Förslag på lokala valfrågor
  • Ungdomsfrågor – fokus på 13-20 år.
  • Boendesamordnare för äldre
  • Klimat – lokala förslag för att konkretisera klimatfrågan
  • Fackliga frågor – hur kan vi få till det fackliga fokuset i valrörelsen?
  • Bostäder: konkretisera vad vi tänker kring det. Vad ska byggas, hur ska fler bostäder skapas osv. Ombildningsfrågan i Hökarängen – ett konkret sätt att lyfta upp vad vi gjort trots att vi varit i opposition.
  • Profilfråga: “En fritid som är tillgänglig för alla” – Fritidsbibliotek, parklekar, öppna bibliotek, öppna fritidsgårdar. (Även: påminn väljarna om att man i förra valet gav sig på aktiviteter för barn och unga)
  • Bevara naturområden/bevara närmiljön
  • Stoppa försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen till IES (om fortfarande aktuellt)
  • Stoppa byggnation på Gubbängsfältet (om fortfarande aktuellt)
5.2 Förslag på lokal valstrategi/aktiviteter
  • Farsta Centrum som tyngdpunkt vid valrörelse och därefter omallokera till andra platser i områden (ev. kan lokala grupper ha ansvar för de olika områdena). Bevaka
    talartiderna.
  • Lokala aktionsgrupper – lyfta upp Fagersjö lite extra
  • Medlemskick-off i augusti
  • Fokusera på större event ist för flera små och familjeaktiviteter
  • Farstavänsterns podd, tidningen Vänstern i Farsta – vårt egna mediehus
  • Göra egna grejer utan att hänga upp aktiviteter på politikerbesök
  • Strategi för hur vi ser till att V vinner stöd även centralt
  • Agera så vi lyfter fram vårt lokala program även när vi får de stora frågorna frågorna från stadshuset. Tyngdpunkt på lokalt.
  • Titta på ellådcyklar om det kan bli aktuellt för att röra sig i området
  • Valstuga
  • Ringkampanj
  • Använda kulturen som metod i valrörelsen
  • En stående tipspromenad längs promenaden vid Magelungen.
  • En guide till Farsta; ett flygblad med kulturskolan, biblioteken, naturområdena mm. på karta – lyfta fram det vi har som är bra i Farsta, frågor V har fått igenom/driver just nu samt vad som kan vara hotat av andra partier etc.
  • Generellt var öppna för att lyfta fram frågor där vi kan skapa konfliktfrågor: t.e.x
    personaltäthet på förskolor. Ett brett lokalt perspektiv. Skapa program utifrån detta

7. Preliminär lista över aktiviteter 2022 – uppdateras löpande

7.1 Röd lördag

För vårterminen 2022 finns polistillstånd för Röda lördagar i Farsta till alla lönelördagar fram till och med april och tillstånd kommer sökas för resten av året. Dessa kommer
genomföras såvida smittorisken inte utgör hinder. Detta avgörs inför varje tillfälle.

7.2 Andra aktiviteter vi deltar vid

8 mars Internationella kvinnodagen
19 mars demonstration rädda LAS
1 maj (vi deltar i Vänsterpartiets tåg med egen sektion)