Rapport från stadsdelsnämnden 7 mars

Efter en dragning av socialförvaltningen om den relativt nya hembesökstjänsten för nyblivna föräldrar hanterades igår fem medborgarförslag angående belysning vid utegymmet på Gubbängsfältet (godkänt och kommer att verkställas av Parkförvaltningen), belysning på lekplatsen mellan Getfotsvägen och Bordsvägen i Gubbängen (där buskagen mellan lekplatsen och parkvägen istället kommer att röjas för ökad överblick), breddande av stranden vid Hökarängsbadet (ej görbart pga strandskydd och ekonomi), anläggande av gemensamhetsodling i Tallkrogen (pallkragar kommer att ställas upp på gräsytan vid Torögatan och Hägervägen) och klimatkonsekvensanalyser av samtliga beslut fattade i nämnden (förvaltningen hänvisar till stadens verksamhetsplan och budget där det finns ett antal styrdokument att förhålla sig till och ser behov av ytterligare kompetensutveckling).

Vidare behandlades de två s k öppna drogscenerna i stadsdelen (där motarbetet varit mycket framgångrikt), genomförandeplaner inom hemtjänsten, verksamhetsuppföljning av vård- och omsorgsboenden, ett nytt avtal mellan förvaltningen och FOC Farsta Ishockey angående lovaktiviteter, brukarundersökningar för parklekar och fritidsgårdar och öppna förskolor, årets föreningsbidrag, stadens program för idrott och motion och friluftsliv, remisser från Narkotikautredningen och Kommunstyrelsen (den senare angående heltid som norm inom stadens verksamheter, en norm Farsta redan länge framgångsrikt jobbat för).

Mest debatt under kvällen vållade inte oväntat beslutet att ta tillbaks parkskötseln i egen regi. Oppositionen invände att det är uteslutande ideologiskt motiverat och att inga reella ekonomiska vinster finns att göra, medan förvaltningen visade på helt andra och mer lovande siffror och vi i majoriteten även underströk de uppenbara fördelarna med insyn och kontroll och långsiktighet. Det var i slutänden inte mycket till match.

Det fullständiga protokollet från mötet publiceras inom kort på https://edokmeetings.stockholm.se/committees/farsta-stadsdelsnamnd/mote-2024-03-07#protocolTabContent