Rapport från stadsdelsnämnden 2023-06-15

Förberedelserna inför mötet handlade till stor del om att kunna välkomna farstabor som ville möta lokala politiker efter skjutningarna i centrum. Det kom ett fåtal invånare som ställde frågor om nämndens arbete. De ville veta mer om våra förebyggande insatser, om satsningar på fritidsgårdar och om de olika politiska partiernas syn på övervakningskameror.
Vi inledde nämndmötet med en tyst minut för alla drabbade av skjutningarna. Vi lokalpolitiker deltog i minnesstunderna för de avlidna i centrum på söndagen och onsdagen. Vi hade också en egen samling för dialog. Tisdagen den 20/6 har vi ett öppet möte för alla i Farsta för fortsatt dialog om hur vi kan stärka tryggheten i Farsta, och fortsätta med arbetet för ett samhälle som håller ihop.
Mötets mest glädjande punkter var dels att vi beslutade för upprustning av lekparken i Fagerlid. Barn i området hade deltagit i arbetet genom att komma med förslag på lekutrustning och genom att delta i omröstning om de alternativ som togs fram. Och dels att vi beslutade om fortsatt upprustning av parkområdena runt Farsta strandbad. Nu med etapp två som inkluderade promenadstråk och en finpark.
Efter mötet reflekterar jag över händelserna. Utifrån mitt perspektiv ser jag att vapenvåldet är en förfärlig men väntad konsekvens av hur samhället ser ut. Ojämlika samhällen är mer våldsamma än jämlika. Samtidigt ökar inte brottsligheten i samhället i stort. Det pågår en hemsk våg av skjutningar sedan några år, där barn också är inblandade. Det är ett allvarligt samhällsproblem som kräver åtgärder. Men det får inte leda till att vi baserar våra politiska ställningstaganden på rädsla, hämndbegär eller överdrifter. Vi fortsätter att arbeta för ökad social och ekonomisk jämlikhet och en rättvis fördelning av samhällets resurser, utifrån behov.
– Laura Roselli, ordförande i Farsta Stadsdelsnämnd