Rapport från Storstockholms distriktsårskonferens

På lördagen inleddes konferensen med formalia under förmiddagen.

Hanna Gunnarsson, Maria Forsberg och Åsa Brunius valdes till mötesordföranden.

Och efter godkännande av verksamhetsberättelser, ekonomisk rapport och revisionsberättelse beviljades avgående styrelse ansvarsfrihet.

Motioner på verksamhetsplanen stod näst på dagordningen, de stora frågorna som togs upp var framförallt det arbete med antirasism, klimatfrågor och strävande efter nolltaxa som ålades distriktsstyrelsen att jobba med under de kommande två åren.

Tyvärr hade inte presidiet getts tillräckligt med tid att sammanställa alla yrkanden, och det blev rätt så kaosartade omröstningar under eftermiddagen, så till den grad att ett ombud gick upp i talarstolen och med orden ”Jag yrkar för att jag är dum i huvet” fick hela samlingen att bryta ut i gapskratt.

Vi i Farsta lyfte bland annat, med bifall, förbättringar relaterat till den diskrimineringsgrund som verksamhetsplanen pratar om idag, samt även att distriktsstyrelsen behöver arbeta mer med bra förskolor.

Söndagen inleddes med en timme av intensivt röstande för att bli klara med de motioner på verksamhetsplanen som inte hunnits med under lördagen, sedan gick vi till val.

Många tankevärda och bra anföranden gjordes för de olika kandidaterna. Och efter två omgångar av röstning kunde en ny ordförande utses, strax innan lunch.

Under eftemiddagen fortgick anföranden och röstning om de 45 allmäna motioner som inkommit.

Även här låg ett stort fokus på klimat och antirasism, bland annat beslutades att en antirasistisk samordnare ska finnas tillgänglig i distriktet.

Så med ca 10 minuter till godo kunde sedan detta årets DÅK avslutas och läggas till handlingarna, efter det självklara framförandet av internationalen!

/Dåk-gruppen

Till ordförande valdes August Flensburg.

Till ordinare ledamöter valdes:

Miriam Malm

Lina El Yafi