Bild från Farsta Torg

Centrum fritt från masskonsumtion

Många av våra offentliga mötesplatser kretsar kring konsumtion, trots att den bidrar till vår tids akuta klimatkris. Dagens köpcentrum platsar inte i framtidens hållbara samhällen.

Denna text publicerades i tidningen ”Vänstern i Farsta”, vilken delades ut i många brevlådor i Farsta i november 2021.

År 1960 invigdes Farsta centrum, den mötesplats som gjorde Farsta till en ABC-förort och underlättade för den moderna stockholmarens livsstil. Men i en värld där masskonsumtion driver ekonomisk tillväxt, och där ekonomisk tillväxt driver miljöförstörelse, har köpcentrumet blivit en symbol för resursslöseri.

De konsumtionsbaserade utsläppen minskar för långsamt. Den genomsnittlige svensken släpper ut åtta ton växthusgaser per år till följd av konsumtion. Enligt Sveriges miljömål måste utsläppen minska till ett ton per person och år innan 2050, för att begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader. Vi behöver minska vår konsumtion, och därför ifrågasätta köpcentrumets roll i våra samhällen.

Köpcentrum är medvetet planerade för att uppmuntra konsumtion. De designas för att locka Centrum fritt från masskonsumtion till försäljning – svåra att orientera sig i och fyllda med behagliga dofter. Butikerna är ofta utformade enligt intrikat logik där konsumenter tvingas röra sig genom långa passager, snirkla sig fram i labyrinten, innan de slutligen når fram till kassan. Väl där framme ligger den sista frestelsen: den billiga bra-att-ha-prylen, den lockande chokladbiten.

Köpcentrum skapar begär för mer av det nya. Där är människan blott konsument och, oundvikligen, miljöförstörare. I framtidens centrum finns istället plats för återbruk, utlåning, cykelkök, prylbibliotek, kultur, sport, parker och kreativa utlopp.

Vänsterpartiet vågar erkänna att ekonomisk politik måste begränsas inom ramarna för hållbart klimat och ekologi. Masskonsumtion ryms inte inom dessa ramar. Låt de offentliga rummen bli platser där människor kan leva och trivas utan att belasta vår planet.

Porträttbild på Helena Rydberg
Helena Rydberg