Krönika: Klimatkamp på hemmaplan

Denna text publicerades i tidningen ”Vänstern i Farsta”, vilken delades ut i många brevlådor i Farsta inför 1 maj.

Klimatpolitiska rådet är kritiskt till hur regeringen fördelat stödpengar under pandemin. Bara 10 procent av återhämtningsstöden bidrar till att nå klimatmålen. Regeringen har inte heller ställt några klimatkrav för de fossila verksamheter som räddats med miljardbelopp. Företagens intressen sätts före mänskliga behov och ekologiska gränser. Detta är grundproblemet som står i vägen för en hållbar framtid, och därför är miljö- och klimatfrågorna också klassfrågor.

Jag tror att klimatkampen måste föras på alla fronter, och mycket kan uppnås genom engagemang på hemmaplan. Ett exempel är Tvärförbindelse Södertörn, en sexfilig motorväg som planeras mellan Skärholmen och Jordbro. Tunga godstransporter och rika människors bilåkande gynnas, medan det främst blir arbetarklassområden som Masmo, Fittja och Flemingsberg som påverkas av buller och luftföroreningar. Jag vill se hela Söderort gå samman för att stoppa motorvägsbygget, för att våra grannar i Botkyrka och Huddinge ska slippa få 68 000 bilar utanför sina fönster varje dag.

Hemma i Farsta är Vänsterpartiet med och driver frågan om att stoppa Lingvägens förlängning förbi Kvickentorpsskolan. Vi behöver inte bygga för ännu mer biltrafik. Istället vill V satsa på att rusta upp parkmiljöer och se till att skolbarnen får behålla sin skog. Det kan tyckas vara en liten fråga, men precis som med stöden efter pandemin handlar det om att satsa på något som är hållbart även i framtiden.

Kongressen där Vänsterpartiet skulle anta ett nytt partiprogram sköts upp på grund av pandemin, men de ideologiska diskussionerna rasar för fullt. Jag hoppas att de miljö- och klimatengagerade medlemmarna blir en kraft som gör klart att även den ekonomiska politiken måste underordnas planetens gränser.

Så jag säger: stötta din lokala marxistiska miljögrupp – kom med oss i V Farsta!

Anna Johansson, styrelsen i V Farsta partiförening

Vill du bli medlem?

Klicka här för att komma till medlemsansökan!