Farsta stadsdelsnämnd

Vänsterpartiet Farstas förslag till budget 2021

Vänsterpartiet anser att offentliga medel ska säkerställa en fungerande och trygg välfärd och därav skulle vi om vårt parti styrt Stockholm satsat 455 miljoner mer än borgarna på stadens verksamheter. Vänsterpartiet skulle också satsa mer på Stockholms förorter och fördela mer ekonomiska medel dit.

För Farstas del skulle det betyda 34,9 miljoner mer till Farsta stadsdel.

De styrande Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet lägger totalt 1742,1 mkr i nettobudget för hela stadsdelen.

Med Vänsterpartiets budget blir det nästan 35 miljoner mer; totalt 1777,0 i nettobudget.

Det skulle säkerställa bättre arbetsvillkor i förskolan, mer till äldreomsorgen samt utökade fritidsverksamheter till barn och unga. Dessutom mer pengar till individ och familj samt ekonomiskt bistånd. Alla kan ha det tillfälligt tuff under sin livstid, inte minst i rådande pandemi. I vänsterns samhälle hjälper vi varandra som medborgare, har råd med skäliga löner för arbetande och fördelar pengar dit det mest behövs.

Vi skär inte ner utan vi lägger till.

Av nedanstående tabell framgår skillnaden mellan den blågröna majoritetetens och Vänsterpartiets förslag till verksamhetsplan och budget för 2021.

Vänsterpartiet i Farsta stadsdelsnämnds nettobudget 2021 – i mnkr

Vänsterpartiets budgetförslag

Vänsterpartiet vill ha ett Farsta för alla. Ett Farsta där det finns gott om hyresrätter med rimliga hyror, grönområden och badplatser tillgängliga för alla. En plats där förskolorna får ordentligt med ekonomiska resurser för att kunna ha mindre barngrupper och barnskötare och pedagoger har goda möjligheter att planera sin tid. Farsta ska vara en plats där äldreomsorgen är trygg och fullt finansierad. Socialtjänsten ska ha förutsättningarna som behövs för att göra ett gott arbete och Farsta fritids parklekar och fritidsgårdar ska få tillbaka sina öppettider och personal.

Individ och familjeomsorg

Rådande pandemi har gjort livet svårare för många i vårt samhälle. Många har förlorat sina arbeten och faktorer pekar på att barnfattigdomen ökar. Vi fortsätter därför satsa på socialtjänsten så de har möjlighet att hinna med att göra ett bra arbete. Sex miljoner extra skulle vi lägga på att stärka socialtjänsten, inklusive förstärkning av sociala insatsgrupper (SIG) och särskilt kvalificerade kontaktpersoner.

Stadsmiljö

Farsta erbjuder en fantastisk natur med två sjöar och stora grönområden. I dessa tider är vi alltfler som kommit att uppskatta närmiljön och vi vill att fler medborgare ska uppskatta utemiljön. Inom detta område ska vi utreda om det går att skapa badplats i Fagersjö. Att tillsammans med föreningslivet göra det möjligt att utöka antalet kolonilotter i stadsdelen, förslagsvis i Gubbängen och Hökarängen. Stadsdelsnämnden ska också föreslå kommunfullmäktige att Majroskogen och Fagersjöskogen blir naturreservat. Vänsterpartiet motsätter sig förslaget att göra Lingvägen till genomfartsväg till Farsta, detta då det skulle försvinna värdefulla grönområden och utgöra mer trafik nära skola och barn.

På sikt skall parkskötseln såväl som snöröjning m.m. utföras i egen regi med egen personal och utrustning. Fortsatt satsning på trygghet genom bland annat bättre belysning av offentlig miljö i samverkan med trafiknämnden.

Vi vill starta ett fritidsbibliotek i Farsta i samarbete med föreningslivet eller på egen hand– en så kallad fritidsbank för utlåning av sport och fritidsutrustning. Det tror vi skulle uppskattas av Farstaborna och kommuner som redan inrättat detta har påvisat att det främjat utelivet och folkhälsan.

Förskoleverksamhet

Vi gör en stor satsning på förskolan med 10 miljoner kronor extra än den borgerliga budgeten. Barngrupperna ska minskas. Det innebär en bättre miljö både för barn och personal. Överhuvudtaget bör fler mindre avdelningar och förskolor främjas. Personal ska beredas möjlighet att ta sin pedagogiska utvecklingstid, PUT, utan att det innebär att arbetsgruppen påverkas negativt.

Äldreomsorg

Äldreomsorgen har haft det oerhört tufft under rådande pandemi. För att komma på ordentlig rätsida satsar vi hela 12 miljoner extra. Enheter och personal på golvet såväl som ledning och mellanchefer ska få möjligheter att avlastas under den arbetsamma tid som Corona har inneburit. Pengarna kan också gå till att utöka möjligheterna till teknisk utrustning då Corona ställt om mycket av både de boende vardag såväl som personalens sätt att arbeta.

Den kommunala hemtjänsten ska vara utförare för de som avstår från att välja.

Omsorg om funktionshindrade

Inga generella nyliberala effektiviseringar (besparingskrav).

Barn, kultur och fritid

Parklekar och fritidsgårdar – här lägger vi till 3,2 miljoner extra så att tiderna utökas och personal kan anställas så verksamheterna inte behöver stänga så fort någon är sjuk som idag. Överhuvudtaget är parklekar och fritidsgårdar viktiga förebyggande verksamheter och något vi i Farsta ska vara mycket stolta över att de är så populära och välbesökta både av tjejer och killar. Givetvis ska även dessa platser med jämna mellanrum rustas upp. Vi följer utvecklingen av Fagerlid parklek då det var ett misstag av nämnden att lägga ner denna populära verksamhet.

Vi vill fortsätta att satsa på en fritid för alla i samtliga nio bostadsområden i vår stadsdel – på parklekarna, de öppna förskolorna och fritidsgårdarna. Vi avvisar alla förslag om att lägga ned eller kraftigt minska dessa verksamheter.

Vi vill även under 2021 inleda en dialog med alla kulturföreningar och kulturarbetare som är verksamma i stadsdelen med målet att utveckla och etablera ett kulturhus i Farsta Centrum. Detta för att efter valet 2022 kunna inleda en gemensam planprocess med exploaterings- och stadsbyggnadsnämnderna.

Arbetsmarknad

Inga generella nyliberala effektiviseringar (besparingskrav), däremot flera feriejobb i egen regi och i samverkan med andra förvaltningar och stadens bolag. Vi skulle även göra en satsning på att få fler ungdomar från hyresområden att söka dessa arbeten.

Ekonomiskt bistånd

Då behovet av ekonomiskt bistånd ökat som en del av konsekvenserna under rådande pandemi anser vi det nödvändigt att skjuta till ytterligare 2,7 miljoner extra så ytterligare handläggare kan anställas för att påskynda handläggningstiden för dem i behov av stöd.