Besök från El salvador

Carlos Palma från vänsterpartiet FMLN i El salvador är i Sverige för att följa valrörelsen och utbyta erfarenheter av demokratiarbete. Han är inbjuden av Vänsterpartiet i Vantör, Farsta och Årsta.

Besöket är ett första steg i ett långsiktigt samarbete för att utveckla former för deltagande demokrati, något som  man ahr kommit ganska långt med i den vänsterstyrda kommunen Santa Tecla  som Carlos kommer ifrån. Deltagande demokrati innebär att att folket i ett område inbjuds och involveras i den politiska processen och beslutsfattandet även när det inte är val. Vi i Vänsterpartiet är mycket intresserade av att lära oss av detta för att kunna tillämpa det i stadsdelsnämnderna. Ett av flera exempel som vi kan dela med oss av till El Salvador är arbetet med ungdomsråd som Vänsterpartiet har initierat i Skärholmens stadsdel.

Carlos kommer att ha ett späckat program med många studiebesök och samtal, men alla som vill träffa honom är välkomna till Rågsveds Folkets Hus nu på onsdag den 13:e september klockan 18.00, för ett samtal om just deltagande demokrati med honom och vänsterpartiets stadsdelspolitiker och inte minst med medborgarna i våra södra stadsdelar. Carlos talar spanska och lite norska, och det kommer att finnas en erfaren tolk på plats. Även mat i form av olika sallader kommer att finnas. Än en gång välkomna.