Snart kongress!

Debatten är i full gång, våra ombud kämpar för att ta sig igenom de 700 motionerna och motionssvaren, och det känns helt enkelt i luften att det snart är dags för årets viktigaste parti-interna helg: kongressen i Örebro den 5-8 maj.

Kongress

Ska Vänsterpartiet anta en mer pragmatiskt hållning till kärnkraftsavvecklingen för att de rusande klimatförändringarna helt enkelt kräver en snabb avveckling av fossila energislag, i Sverige och Europa? Ska V aktualisera kravet på EU-utträde eller bör vi kanske snarare slopa det och fokusera på att jobba för ett förändrat EU tillsammans med andra vänsterkrafter? Och är det politiskt möjligt att kräva 6-timmars arbetsdag redan i nästa valrörelse? Och hur förhåller sig egentligen rasism i förhållande till klass?

Det härliga med att delta i en livfull intern politisk debatt är att man vet att vi alla har ett rättvist och solidariskt samhälle där alla får plats som mål, och man måste helt enkelt ge sig själv tid att fundera på för- och nackdelar med olika vägar framåt. Man kan helt enkelt inte avfärda ett förslag innan man verkligen lyssnat och satt sig in i argumenten.

Som en hjälp till våra två kongressombud ses vi för ett medlemsmöte onsdagen den 27 april kl. 19 på Söndagsvägen 32 i Hökarängen (gemsamhetslokalen på bottenvåningen, ingång från gården). Då går vi igenom (ett urval av) motionerna och partistyrelsens svar för att föra ut kongressdebatten i vår partiförening. Ta gärna en titt på motioner och motionssvar, eller varför inte den pågående kongressdebatten, på kongressidan innan så kommer vi få en riktigt bra och intressant diskussion.