Uncategorized

Ordförande har ordet

Ny blogg på Vänsterpartiets Farstas webbsida. Denna gång med vår ordförande Fredrik i talarstolen. [Läs mer]

2009-11-04

Normal
0
21

MicrosoftInternetExplorer4

<!–
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:Garamond;
panose-1:2 2 4 4 3 3 1 1 8 3;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-parent:"";
margin:0pt;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-language:SV;}
@page Section1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
–>

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0pt 5.4pt 0pt 5.4pt;
mso-para-margin:0pt;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;}

Allas rätt till kunskap

 

För oss är det en självklarhet att alla barn och ungdomar
har samma rätt till kunskap. Vi har länge vetat att så inte är fallet. Idag går
1/4 av alla elever ut 9:an utan fullständiga betyg och 1/10 är inte ens behöriga
att gå gymnasiet.

 

I dagarna har Skolverket kommit ut med en läsvärd rapport: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?
Svenska elever presterar sämre idag jämfört med i början av 90-talet och skillnaderna
mellan olika skolor och elevgrupper har blivit större. Bakom försämringarna
ligger enligt skolverket segregering, decentralisering, differentiering och
individualisering.

 

Som förklaring till den ökade segregationen anges
friskolereformen, det fria skolvalet och en ökad boendesegregation. Sammantaget
ger detta en skola där elevernas sociala bakgrund, och framförallt föräldrarnas
utbildningsnivå, spelar allt större roll för hur de ska klara sig. Även flerspråkiga elever, med annat modersmål än
svenska, blir idag missgynnade.

 

Skolverket konstaterar i ett pressmeddelande att ”Effekterna
av de förändringar rapporten belyser är att skolan blivit allt mindre
likvärdig. Stöd från hemmet har fått större betydelse för elevernas möjligheter
att nå bra resultat eftersom skolan blivit sämre på att kompensera för
elevernas sociala bakgrund och olika förutsättningar.”

 

Det behöver inte vara så här. Forskningen
visar att skolan kan göra större skillnad än den sociala bakgrunden och att
riktigt bra skolor kan kompensera för klasskillnaderna. Framgångsrika skolor
sätter kunskapen i centrum, har höga förväntningar, följer upp vad eleverna kan
och bygger förtroendefulla relationer.

 

Vänsterpartiet i
Stockholms stad har därför antagit en ny skolplan, som ett alternativ till dagens
politik. Syftet är att skapa en skola där alla elever når målen oavsett
bakgrund och bostadsområde.
Det behövs en synvända där inte kraven läggs
på en enskilda barnen (som i den borgerliga skolpolitikens fokus på disciplin)
utan på kommunerna och skolorna som är skyldiga att ge alla barn rätt
förutsättningar. Visst ska vi ställa krav, men på politikerna och skolorna att
barnen får den kunskap de har rätt till!

 

I en rapport från
Stadsrevisionen intervjuas personal på olika skolor i Stockholm. I intervjuerna
framgår att elever som börjat på privat drivna skolor avvisats och att det kan
bero på att de krävt för stora insatser. Istället har de placerats på en
kommunal skola som fått stå för kostnaderna. Det är mycket allvarligt att
elever på detta sätt exkluderas och ses som problem skolorna vill slippa. Samma
krav att ge stöd måste gälla alla skolor.

 

Det främsta målet med vår
skolpolitik är riktigt bra skolor för alla elever, så att alla barn och
ungdomar kan få den kunskap de har rätt till.

 

Vi föreslår därför:

– Skolorna måste visa hur
de gör för att alla elever ska få den kunskap de har rätt till. Elever ska
kunna lyckas var de än går.

– Gemensamma kunskapsuppföljningar
i Stockholm redan från de tidiga skolåren för att sätta in stödåtgärder i tid.

– Samma krav på privat
drivna skolor som på kommunala. Uppföljning av hur både privat drivna och
kommunala skolor arbetar med stödinsatser. Kommuner ska kunna säga nej till
fler privat drivna skolor.

– Ökat ekonomiskt stöd
till skolor med flerspråkiga

Fredrik Samuelsson
Ordförande Vänsterpartiet Farsta

Skriv en kommentar