Vänsterpartiets torgmöte mot rasism på nationaldagen

Vänsterpartiet Storstockholms antirasistgrupp hade samlat till torgmöte mot rasism och främlingsfientlighet på Hötorget mellan klockan elva och två nationaldagen. Musik av Jan Hammarlund. Tal av Pia Ortiz Venega, Ali Esbati och Lars Ohly.
Varför just denna dag? Ja, varför inte, undrade Ali esbati i sitt tal: Vi är ju antirasister varje dag!
Annars är den hemska orsaken att nazister utnyttjar dagen för att marschera på Stockholms gator. De kallar sin marsch för Folkets marsch, men något mindre folkligt än en nazistmarsch kan man knappast tänka sig, sade Pia Ortiz Venega från Vänsterpartiet i Salem, en kommun som varje år hemsöks av marscherande nazister.

Förutom tal och musik med antirasistiskt, internationalistiskt och"främlingsvänligt" budskap så delades också ut flygblad med följande text:

TA STÄLLNING MOT RASISM OCH HÖGEREXTREMISM!

Rasisterna försöker utnyttja 6 juni för sina mörka syften. De försöker göra anspråk på att företräda "vanliga svenskar" och de kopplar ihop alla problem i Sverige med invandring. Rasisterna, oavsett vilket parti de organisera sig i, har en sak gemensamt. De ljuger.

De ljuger när de påstår att de företräder "vanliga svenskar". Rasisternas politik skulle försämra livet för de allra flesta i Sverige, förutom för en liten klick redan väldigt rika. De ljuger också när de säger att det är invandrarnas fel att vi har arbetslöshet. Arbetslösheten är ett resultat av EU-anpassning, nedskärningar och högerpolitik.

De ljuger när de skyller våra dåliga skolor och sjukhus på människor som flyr från krig och förtryck. För nedskärningarna är resultatet av att regeringen och de borgerliga genomfört ett systemskifte där man är ense om att nedskärningar är bra. Sanningen är att Sverige ser ut som det gör som en följd av dåliga politiska beslut. Garantin för en bättre politik för folkflertalet är en stark politisk vänster som tar kamp för alla, trygga jobb och en utbyggd välfärd.

Vänsterpartiet är ett antirasistiskt parti och vi har alltid aktivt deltagit i kampen mot rasism och högerextremism. Vår övertygelse är att högerextremismen måste bemötas aktivt varje gång de vågar sig fram i offentlighetens ljus. Överallt – på skolor, gator och torg och på arbetsplatser i hela landet tänker vi bemöta dem.

Men i kampen mot extremhögern står vi inte ensamma. Den kampen måste föras i bred front. Det är viktigt att samla alla de människor som försvarar allas lika värde i den antirasistiska rörelsen. Kom med du också!